יום רביעי, 28 באוגוסט 2013

מלטה: מידע כללי

מיקום

מדינת האיים הקטנה הזאת יושבת במרכז הים התיכון, דרומית לסיציליה וצפונית לחוף הלובי. הארכיפלג כולל שלושה איים מרכזיים: מלטה (Malta) הגדול, גוזו (Gozo) הקטן וקומינו (Comino) הקטנטן והכמעט ריק מתושבים. עיר הבירה הנוכחית של מלטה היא ולטה (Valletta).


היסטוריה

פרט לעובדה שהיא משתתפת באירוויזיון, לא הרבה יודעים על ההיסטוריה הארוכה של מלטה. הודות למיקומה האסטרטגי הטוב, במרכז הים התיכון, היא הפכה למקום מועדף לכיבושים על ידי אימפריות רבות - בערך כמו ירושלים. ב-7000 השנים האחרונות לערך, מלטה עברה ידיים רבות: תושבים בתקופה הפרה-היסטורית, הפיניקים, קרתגו, רומא, האימפריה הביזנטית, הנורמנים, אבירי מסדר ההוספיטלרים, צרפת הנפוליאונית והבריטיים. בשנת 1964 קיבלה מלטה עצמאות מהכתר הבריטי. מאז הספיקה מלטה להפוך לרפובליקה החברה בחבר העמים הבריטי ולחברה באיחוד האירופי.

הדגל

בדגל שנבחר למדינה החדשה שובץ צלב ג'ורג', שהעניק מלך בריטניה לעם המלטזי לאות גילוי אומץ לב בעת המצור על מלטה בזמן מלחמת העולם השניה. צבעי הדגל: אדום ולבן, הושפעו כנראה מדגל מוקדם של מסדר אבירי מלטה. אגדה טוענת שהצבעים ניתנו למלטה על ידי רוג'ר ה-I מסיציליה, שהגיע אליה עם סיום הכיבוש הנורמני.

תרבות

כל אותם כיבושים שהזכרתי, השאירו את חותמם על מלטה ותושביה. בעקבות הכיבושים הנוצריים, מרבית תושבי מלטה הם קתולים - ובמדינה נמצא אחד מריכוזי הכנסיות הגבוהים בעולם. הכיבוש הבריטי הביא עימו את השפה האנגלית, שהופכת את התיירות באי לנוחה מאד. אלא שלמלטה שפה רשמית נוספת: מלטזית, שהיא תוצר כלאיים מוזר בין מזרח למערב. זוהי שפה שֵמית שנכתבת באותיות לועזיות ונשמעת כמו שילוב של איטלקית וערבית. חילופי התרבויות השפיעו גם רבות על הבניה במלטה, וניתן לראות בה סגנונות בניה רבים ומגוונים.

כיום (2013) חיים במלטה כ-410,000 תושבים. האוכלוסיה אמנם קטנטנה בהשוואה למדינות אירופה ושאר העולם, אך גודלה של המדינה מציב את מלטה בעשיריה הראשונה של רשימת המדינות הצפופות בעולם. גודלה של המדינה והצפיפות בה הביאו לבנייה דחוסה, שהזכירה לי מאד ערי נמל עתיקות בישראל. הגודל מהווה יתרון לתיירים, שעם תכנון מוקדם יכולים להספיק לראות את כל האתרים החשובים במלטה בתוך 4-5 ימים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה