יום שישי, 17 בינואר 2014

יום 121: חצי האי טסמן

22.04.2010


אסון הגשר של הוברט

זה היה יום מצוין, למרות שבהיסטוריה של טסמניה שזורים חלקים לא ממש נחמדים. הצטרפתי לסיור של חברת Adventure Island Tours, שיצא מהוברט אל חצי האי טסמן (Tasman). כשעליתי אל הרכב קצת התבאסתי מהגיל המבוגר של שאר חברי הקבוצה ; כנראה שדווקא היום לא יטיילו איתי אירופיים צעירים. בסופו של דבר הקבוצה הייתה בסדר גמור, והמדריך - מארק, היה אחד מהמדריכים הטובים ביותר שהיו לי באוסטרליה. בכל תחנה שבה עצרנו מארק מצא סיפור מעניין הקשור לאותו מקום, ובטסמניה לא ממש חסר על מה לדבר.
התחנה הראשונה שלנו הייתה לתצפית על הוברט, שנתנה לי נקודת מבט חדשה ויפה עליה. מארק סיפר לנו על הגשר שמקשר בין מרכז העיר לפרברים: גשר טסמן מעל נהר דֶרְווֶנְט (Derwent). בערב אחד בשנת 1975 אניה גבוהה מדי נתקלה בגשר וגרמה לקריסתו. התמוטטות הגשר גבתה חיים על סיפון האניה וגם על הגשר עצמו: מכוניות שנסעו על הגשר באותו הרגע, לא הספיקו לבלום וצללו מגובה 45 מטרים אל תוך הנהר. באסון זה נהרגו 12 איש ורק במזל שתי מכוניות הצליחו לבלום ממש לפני הנפילה - שני הגלגלים הקדמיים שלהם כבר נפלו קדימה, אך הרכבים נשארו על הגשר (תמונה מהאסון). בנוסף למחיר הנורא של חיי אדם, ההתמוטטות הביאה לניתוק מרכז הוברט מאיזורי המגורים, מכיוון ואז גשר טסמן היה הגשר היחיד מעל הנהר. בתקופת החירום שלאחר האסון, מעבורות החליפו את הגשר שקרס. בהמשך הגשר תוקן, ובמקביל אליו נבנה גשר נוסף - כדי שיהיה גיבוי במקרה הצורך. כיום הלקח נלמד, ומכוניות אינן נוסעות על הגשרים כאשר יש אניה שעוברת מתחת לגשר.

מבט על הוברט עם גשר טסמן ברקע

מסגד ריצ'מונד?!

מהוברט נסענו אל הכפר ההיסטורי רִיצְ'מוֹנְד (Richmond) - אחד מהכפרים העתיקים של טסמניה, שכולל הרבה בתים היסטורים יפים. מארק חילק כאן דפים המסבירים על המבנים ההיסטורים של הכפר ושלח אותנו להסתובב בו באופן עצמאי. הבתים היו נחמדים, אך אני בעיקר נהנתי מהגשר העתיק של הכפר, שהוא הגשר העתיק-הפעיל ביותר באוסטרליה כולה (נבנה בשנת 1823). 
המבנה האחרון שהופיע ברשימה בדף היה "מסגד ריצ'מונד", שהוגדר כאחד ממבני הדת החשובים בעולם. לידו הייתה תמונה של הטאג' מאהל ההודי. מסתבר שלא כל המטיילים הבינו את הבדיחה הזאת ובאמת חיפשו את המסגד הנעלם של ריצ'מונד. אני מצאתי את עצמי מבקר בכנסייה הקתולית של הכפר. זה היה הביקור הראשון שלי בכנסייה בכל הטיול הזה, וזה רק מראה את אופיו השונה של הטיול מטיול עירוני באירופה.

הגשר של ריצ'מונד. שרד יותר טוב מגשר טסמן של הוברט

ההיסטוריה האפלה של טסמניה (חלק שני) / או: הכלבים האומללים

לאחר הביקור בריצ'מונד השלווה, מארק הסיע את הקבוצה אל עבר חצי האי טסמן. חצי האי מחובר אל היבשה ברצועת אדמה צרה, שרוחבה עשרות מטרים בלבד באיזור הצר ביותר שלה. תחילה צפינו אל האיזור מתצפית מפרץ הפיראטים (Pirates' Bay) ואחר כך נסענו אל האיזור הצר עצמו - אִיגֶלְהוֹק נֵק (או צוואר הנשר-נץ... Eaglehawk Neck).

תצפית על חצי האי טסמן לפני חציית איגלהוק נק
כאן ממשיך הסיפור על ההיסטוריה האפלה של טסמניה: חצי האי טסמן שימש בעברו כמושבת עונשין לפושעים המסוכנים מכולם. מארק תיבל את הנסיעות באיזור בסיפורים על פושעים מפורסמים שהיו כלואים כאן, ועל אחד מסוים שהיה היחיד שהצליח להימלט (ועוד פעמיים) ממושבת העונשין. 
כדי להרתיע את העבריינים מלברוח, השומרים הפיצו שמועות שמי הים מסביב לחצי האי מלאים בכרישים. כך רצועת האדמה הצרה של איגלהוק נק הייתה אפשרות המילוט היחידה מחצי האי. לאורך אותה רצועה קשרו הבריטים כלבים גדולים, שמטרתם הייתה לתפוס אסירים נמלטים ולהעיר את השומרים הבריטים. היום נמצאת במקום אנדרטה לזכר אותם כלבים אומללים.

האנדרטה לכלבים של איגלהוק נק

ההיסטוריה האפלה של טסמניה (חלק שלישי) / או: מושבת העונשין

חציית איגלהוק נק הביאה אותנו אל חצי האי טסמן, ושם הגענו לאתר העיקרי של הסיור - מושבת העונשין של פוֹרְט אַרְתוּר (Port Arthur). הבריטים הביאו לכאן את אסיריהם והפכו את המקום לגיהנום עלי אדמות. כיום נמצא במקום אתר היסטורי המציג את המבנים, שבנו האסירים, וגם מוזיאון המספר את סיפורם של חלק מאותם אסירים. כרטיסי הכניסה למוזיאון והאתר הם אינטראקטיבים: כל מבקר מקבל קלף מתוך חבילת קלפי משחק, ואותו הקלף "מוביל" את המבקר לסיפור של אסיר מסוים בתצוגה. אני חיפשתי את האסיר "שלי" לפי קלף האס-עלה שקיבלתי, והקדשתי כמה דקות כדי לקרוא את סיפור חייו.

לכל אסיר יש סיפור
הסתובבתי זמן רב ברחבי מושבת העונשין של פורט ארתור. עברתי בין המבנים היפים ויצאתי גם לשייט קטן סביב "אי המתים" ואתר הכלא של הנערים. כן, מסתבר שהבריטים אף שלחו נערים צעירים אל הגיהנום שהיה כאן. עם כל השלווה מסביב, מאד קשה לדמיין איך נראה המקום בשיאו כבית כלא ענק. 
מושבת העונשין של פורט ארתור נסגרה בשנת 1877. במהלך המאה ה-20 הפכה פורט ארתור למוקד תיירותי.

בפורט ארתור
מבט על פורט ארתור בזמן השייט

ההיסטוריה האפלה של טסמניה (חלק רביעי) / או: הטבח

למרבה הצער, במושבת העונשין לא מסתיימת ההיסטוריה הנוראית של המקום הזה. בשנת 1996, הרבה אחרי שפורט ארתור הפכה למוקד משיכה לתיירים, אירע בה אירוע איום. ב-28 לאפריל הגיע לאתר אדם בשם מרטין בריאנט עם נשק אוטומטי והחל לירות לכל עבר. 35 אנשים נרצחו במה שנודע בתור "הטבח של פורט ארתור" - חלקם תיירים וחלקם עובדי המוזיאון. כיום נמצאת אנדרטה לזכרם בפורט ארתור.
מדהים כמה רוע ידע המקום השלו הזה...

חלק מאנדרטת הזיכרון לטבח של פורט ארתור

כפר ה"דו" וכמה סלעים

לאחר הביקור בפורט ארתור נסענו לראות כמה תצורות סלעים לחופיו של חצי האי טסמן: "קשת טסמן" ו"מטבח השטן". בדרך חזרה מארק לקח את הקבוצה דרך הכפר ה"דוּ" (Doo Town). בשנת 1935 אחד מתושבי הכפר תלה על ביתו שלט המתכתב עם שם הכפר: "Doo I 99". אחריו משחקי המילים המשיכו, כשבכל בית תלו שלט אחר עם המילה "Doo". כיום ניתן למצוא כאן שלטים של "Doo me" ,"Just doo it", "Doo-Little", "Yabba Dabba Doo" ואפילו אחד פטריוטי - "Didgeri-doo". רעיון ממש טפשי, אבל זה כנראה חוש ההומור הטסמני המיוחד.
אל הוברט עצמה שבנו בערב, והספקתי לקבוע לעצמי נסיעה לתצפית בהר וולינגטון למחר.

קשת טסמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה