יום ראשון, 2 בפברואר 2014

שבדיה: מידע כללי

שבדיה או שוודיה?

בשבדיה ביקרתי במרץ 2008 ורק בבירתה, שְׂטוֹקְהוֹלְם (Stockholm). לפני שאתחיל את הכתיבה על המדינה שאני כה מעריץ, צריך להבהיר כמה דברים בעברית. את שם המדינה נכון יותר לכתוב כ"שוודיה" (בגלל ה-w ב-Sweden), אך גם הכתיבה של "שבדיה" היא תקנית. כך גם לגבי "נורווגיה" לעומת "נורבגיה". את שמות שתי המדינות אני מעדיף לכתוב עם ב', פשוט כי כך אני רגיל, ולמרות שהעירו לי על כך בעבר. גם בירת שבדיה זוכה לשני איותים בעברית ; אני מעדיף את "שׂטוקהולם" מאשר "סטוקהולם", שוב מתוך הרגל אישי.

קצת על שבדיה

שבדיה, הגדולה מבין מדינות סקנדינביה - היא ממלכה היושבת בצפונה של אירופה. היא גובלת בצפון ובמערב בנורבגיה, אותה היא גם שחררה מכיבוש ארוך לפני כ-110 שנים. במזרח היא גובלת בים הבלטי ובפינלנד, ובדרום היא מחוברת בגשר אל דנמרק (אותו הגשר שזכה לאחרונה להיות המוקד של סדרת טלויזיה דנית-שבדית). בראש המדינה עומד כיום המלך קַארל ה-16 גוּסְטַב, אך היא בפועל מנוהלת על ידי ראש ממשלה ופרלמנט.
מרבית אוכלוסיית שבדיה, המונה תשעה-וקצת מיליון איש, מתרכזת בדרומה החמים-יחסית. ככל שמצפינים ומתקרבים אל האיזור הארקטי, האוכלוסייה הופכת לדלילה יותר ויותר. בכל זאת, לא קל לחיות במקומות בהם הטמפרטורה צונחת בחורף אל מינוס שלושים מעלות ומטה.

מפת שבדיה והערים הגדולות

הדגל

דגל שבדיה, האהוב עלי כל כך מעוצב בתבנית הצלב הנורדי, שבה משתמשות גם נורבגיה, פינלנד, דנמרק ואיסלנד (ועוד שתי טריטוריות לא עצמאיות באיזור סקנדינביה - איי פארו ואוֹלַנְד). העיצוב השבדי שומר על צבעי הכחול והצהוב המסורתיים של המדינה, שמקורם כנראה בסמלו של המלך מאגנוס השלישי מהמאה ה-13. 

דגל שבדיה

הכל סביב המוזיקה

קשה מאד לצמצם את ההיסטוריה הארוכה של שבדיה למספר שורות, ואני מעדיף לכתוב עליה כשאציין את האתרים בהם ביקרתי בשטוקהולם. אך ללא ספק המדינה הזו תרמה רבות לעולם: מהויקינגים עד להקת אַבְּבַּא (ABBA), מפרסי נובל לבילבי בת-גרב וממדיניות רווחה סוציאלית עד הנערה עם קעקוע דרקון. 
ואם כבר ציינתי את להקת אבבא, אז כאן נעוצה הסיבה העיקרית לנסיעתי לשבדיה - מוזיקה. יחסית לאומה של פחות מ-10 מיליון איש, שבדיה נחשבת למעצמת מוזיקה בינלאומית, אולי השלישית בגודלה אחרי ארצות הברית ובריטניה. ולא מדובר כאן רק בזמרים, להקות מפורסמות או חמש זכיות באירוויזיון, אלא גם במפיקים והכותבים הטובים ביותר של עולם הפופ. הרבה הרכבי פופ אמריקאים חבים את הצלחתם למלחינים שבדים: אם זה מקס מרטין האגדי (בריטני ספירס, בקסטריט בויז, קייטי פרי ורבים נוספים) או רֵד-וואן, שבדי ממוצא מרוקאי, שהזניק את הקריירה של ליידי גאגא.
אבל אני טסתי כדי לצפות, או יותר נכון - לחגוג, את המלודיפסטיבל, שעליו עוד יפורט רבות בהמשך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה