יום שני, 10 במרץ 2014

שטוקהולם - היום השישי, וחזרה

16.03.08

שייט בארכיפלג

מזג האוויר השתפר רק ביום האחרון שלי בשטוקהולם. השמים התחילו סוף סוף להתבהר, למרות שמזג האוויר עדיין היה קר. אני פתחתי את היום בהפלגה בת שעה מתוך העיר  אל הארכיפלג המרכיב את שטוקהולם. בתחילת השייט הקשבתי רבות להסבריה של המדריכה על הסיפון: יצאנו ממרכז העיר, חלפנו ליד האי יורגארדן ומוזיאון ואסה ומשם המשכנו מזרחה. בדרך חזרה תפסתי את המדריכה המקומית לשיחה על המלודיפסטיבל שנערך אמש ועל עוד סמל שבדי מובהק: בילבי. היא רשמה במחברתה את השמות שניתנו לבילבי ברחבי העולם, ואני שמחתי להוסיף לה את השם העברי "בִּילְבִּי בַּת-גֶרֶב" עם תעתיק מתאים.

מבט על שטוקהולם בזמן ההפלגה

המוזיאון היהודי

לאחר השיט ביקרתי בעוד שני אתרים שלא רציתי לפספס כאן, כשהראשון היה המוזיאון היהודי של שטוקהולם (Judiska Museet). בכניסה למוזיאון עמדה אישה מבוגרת, שדי ראו עליה בבירור שהיא יהודיה. כשהתחלתי לדבר איתה באנגלית היא שאלה אותי בחיוך אם אני יהודי. עניתי לה שבאתי מישראל, והיא נורא שמחה להסביר לי קצת על התצוגות שבתוך המוזיאון. היא הזמינה אותי לראות סרט קצר שבדיוק הוקרן במוזיאון, ועסק בשואה. "הסרט הוא בשבדית" היא אמרה לי, "אבל אתה כבר יודע מה קרה שם".
אחרי הצפייה בסרטון הסתובבתי קצת במוזיאון כדי לספוג קצת מההיסטוריה של יהודי שבדיה. הוצג בו הרבה מידע על השואה, על מנהגים וחגים יהודים ועל מעמדם של יהודי שבדיה במהלך ההיסטוריה.

תצוגת "חנוכה" במוזיאון היהודי

המצפה האסטרונומי

המשכתי אל המצפה האסטרונומי של שטוקהולם. העיר עצמה די שטוחה, אבל הצליחו למצוא בה גבעה קטנה בה נבנה בער מצפה אסטרונומי, שעבר הסבה למוזיאון (Observatorie Museet). המוזיאון ממוקם בבניין מקסים בראש הגבעה ומכיל תצוגה יפהפייה של כלי מדידה אסטרונומיים עתיקים יותר ועתיקים פחות.
במוזיאון גם נמצא החלק שהיה חסר לי במודל מערכת השמש השבדית: דגם של כוכב נוגה (ונוס). בזמן הביקור שלי, היו למעשה שני מודלים של כוכה נוגה בשטוקהולם, וזה שראיתי היה החלופי. בשנת 2011 המודל המקורי התרסק ונשבר, ונכון לכתיבת שורות אלו, הדגם של מוזיאון המצפה האסטרונומי הוא הדגם היחיד של נוגה.

מוזיאון המצפה האסטרונומי

פרידה משטוקהולם

בסוף היום חזרתי לכמה אתרים, שביקרתי בתחילת הטיול: גאמלה סטאן האהובה והשקטה, וסרגלס טורג הכעורה. הופתעתי שוב לראות הפגנה בסרגלס טורג - הפעם של כורדים.
בערב חזרתי אל המלון שלי כדי לארוז את המזוודות לקראת הטיסה מחר בבוקר.

הכורדים מפגינים

17.03.08

ביום האחרון נפרדתי מסודרמאלם וגררתי את המזוודה שלי ברכבת התחתית עד התחנה המרכזית. משם נסעתי עם הרכבת המהירה "ארלנדה אקספרס" אל נמל התעופה. שבתי הביתה בדרך בה הגעתי: עם עצירת ביניים באמסטרדם.
הטיול בשטוקהולם היה מאד ממצה. מזג האוויר הקר טיפה ביאס (לפחות אם היה שלג, זה היה מוסיף לחוייה). היום ברור לי שאני חייב לחזור אל שטוקהולם בקיץ, כדי לחזות באטרקציות שהיו סגורות בחורף, וגם כדי לצאת מהעיר הגדולה ולהכיר את שאר שבדיה. יש לי עוד הרבה מה לראות שם.