יום שבת, 29 בנובמבר 2014

יום 54: קוסקו והעמק הקדוש

25.01.2013


הקבוצה של אירמה

מקלחת נורמלית היא כל מה שהייתי צריך אחרי היומיים האחרונים. לא ממש החשבתי את המקלחת במלון ההוא באגווס קליינטס כאמיתית, ושמחתי להתקלח במקלחת הפרטית הגדולה שלי בקילומבו. אחרי ארוחת הבוקר באכנסייה, יצאתי היום לסיור המאורגן האחרון שלי בסביבת קוסקו: חצי יום אל מאראס ומוראי. למדריכה קראו אִירְמָה, והיא דאגה שחברי הקבוצה יזכרו טוב את שמה: בכל פעם בה היא אספה את הקבוצה, זה בוצע בצעקות "גְרוּפּוֹ אירמה! גרופו אירמה!" (הקבוצה של אירמה).
התחנה הראשונה להיום הייתה שוב בצ'ינצ'רו. אמנם היעד המרכזי של הטיול, לפחות מבחינתי, היה הטרסות של מוראי, אך לא התנגדתי לביקור נוסף בכפר החביב. הקבוצה צפתה כאן בהדגמה של צביעת צמר האלפקה על ידי הנשים המקומיות. מכיוון ואני ראיתי הדגמה דומה לפני מספר ימים, העדפתי להעביר את רוב זמני בכפר בניסיונות התיידדות עם אלפקה קטנה וצמרירית. זה היה די מוצלח, עד הרגע בו היא ניסתה לקפוץ עלי.

עם האלפקה בצ'ינצ'רו
צ'ולות עסוקות

המעבדה של האינקה

התחנה השנייה להיום הייתה סמוך לכפר מַארַאס (Maras) - מקום בו נמצא האתר הארכיאולוגי מוֹרָאי (Moray). מוראי הוא אוסף של טרסות מעגליות, שנבנו על ידי תרבות האינקה. הבדלי הגובה בין הטרסות יצרו מיקרו-אקלים שונה בכל אחת מהן, והאינקה ניצלו זאת לגידול זנים של שונים של גידולים חקלאיים. למעשה, מוראי שימש את האינקה כמעבדה חקלאית לבדיקת השפעת האקלים על התבואה.
לא ירדתי את כל הדרך עד הטרסה הכי פנימית של מוראי. העדפתי לצלם, להתפעל מהנוף וקצת לרחם על הרגליים שלי. האתר נמצא במצב תחזוקתי טוב, ובהחלט מאפשר להתרשם מהיכולות המדעיות של אימפרית האינקה.

הטרסות של מוראי. גדולות ועמוקות יותר מכפי שזה נראה בתמונה (יש אנשים למטה)
על אחת מהטרסות

בריכות המלח

התחנה האחרונה של הסיור הקצר הייתה בבריכות המלח של העיירה מאראס. מתוך הר סמוך נובע זרם טבעי עשיר במינרלים. כבר מאות שנים המקומיים מנצלים את הזרם הטבעי ומייבשים את המים בבריכות אידוי - הסַאלִינַאס (Salinas). כיום קיימות מאות בריכות אידוי במקום, והמקומים מפיקים מהם מינרלים רבים ; אירמה הסבירה לנו כי כל בריכה שייכת למשפחה אחרת מתוך הקהילה האזורית. משפחות חדשות, המצטרפות לקהילה - מקבלות בריכת מלח מרוחקת מן הזרם הראשי. מאות בריכות המלח יוצרות ביחד קומפלקס מפואר - מעשה ידי אדם. תחילה עצרנו על צלע ההר כדי לצפות על כל הבריכות יחדיו, ואחר כך הגענו אל האתר עצמו לסיור רגלי בין הבריכות.

בריכות המלח
מאות בריכות אידוי

לילה אחרון בקוסקו

את הערב המלא האחרון שלי בקוסקו הקדשתי לסידורים והתארגנות לקראת מחר. הזמנתי לי נסיעה ואכסניה ליעד הבא שלי: ארקיפה. ניצלתי את העובדה, שהייתי לבדי בחדר באכסניה, ו"התפרשתי" עם הציוד שלי על כל החדר כדי לארגן את התיקים שלי לקראת מחר. לאחר שארגנתי את הכביסה המלוכלכת שלי ומסרתי אותה בקבלה של האכסניה, יצאתי לאכול במסעדה האהובה עלי ביותר בקוסקו - Uchukuta. חזרתי מפוטם אל המיטה הנהדרת שלי באכסנית קילומבו. זהו הלילה האחרון שלי באכסניה זו ובקוסקו בכלל, ואין ספק שאתגעגע למיטה שלי כאן. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה