יום שני, 17 באוגוסט 2015

יוון, יום 1: אתונה

12.11.2014

אל אתונה

טיסת "אל-על" קצרצרה הביאה את אמא ואותי אל יוון. עבורי זו הייתה הפעם הראשונה באחת מהמדינות המתוירות ביותר על ידי ישראלים (וגם המדינה ה-23 שלי). אמי כבר הספיקה לבקר פעמיים קודמות ביוון - בפעם הראשונה לפני 11 שנים באתונה ובחצי האי פלופונסוס, ובפעם השנייה - באי היווני הגדול ביותר, כרתים.
נחתנו בבוקר בשדה התעופה הסמוך לאַתוּנָה (Athens, או "אַתֶינַא" בהגייה המקומית - Αθήνα), בירת יוון. העיר נקראת על שמה של אַתֵנָה, אלת החוכמה, הצדק והמלחמה מהמיתולוגיה היוונית. בעיר הרשמית חיים כ-700,000 איש, אך יחד עם הערים הסמוכות לה במישור אַטִיקָה, היא כוללת כ-3.8 מיליון איש, כשליש מאוכלוסיית יוון. לאתונה אין נמל משלה ועיר הנמל הסמוכה אליה היא פִּירֵאוּס המפורסמת.
נמל התעופה הבינלאומי הסמוך לאתונה נקרא ע"ש ראש ממשלת יוון לשעבר, אֶלֶפְתֶרִיוֹס וֶנִיזֶלוֹס (Ελευθέριος Βενιζέλος או: Eleftherios Venizelos). המעבר שלנו בשדה התעופה היה זריז, ומיהרנו אל עבר תחנת הרכבת המובילה אל תחנת הרכבת התחתית במרכז אתונה. ניתן להגיע אל העיר גם באוטובוס, קו X95, שמגיע אף הוא לכיכר המרכזית של העיר.
יצאנו בתחנה בכיכר סִינְטַגְמָה (נהגה עם ט', למרות שנכתב ביוונית עם האות "דלתא" - Πλατεία Συντάγματος, או Syntagma Square). בהמשך הטיול הכיכר הפכה לנקודה המרכזית שלנו בעיר, אך עם הגעתנו הראשונית, לא התמקדנו בכיכר עצמה והעדפנו להגיע אל המלון. באתונה שהינו במלון ברמת ארבעה כוכבים (בכל זאת, אני מטייל כאן עם אמא ולא נמצא בטיול תרמילאים...) בשם "אַמַלְיָה" (Amalia). המלון נמצא במרחק של כ-100 מטרים מכיכר סינטגמה, מול הגנים הלאומיים - מיקום שאין טוב ממנו.
שמחנו לקבל חדר כבר בשעה 11 בבוקר, ועלינו אליו להתארגן לפני שנצא להיכרות עם העיר.

החדר במלון "אמליה"

מסלול היום הראשון

הספיקה לנו התארגנות קצרה במלון, ויצאנו לכיוון דרום מערב אל עבר האקרופוליס - העיר העליונה של אתונה (Acropolis of Athens, Ακρόπολη Αθηνών). העדפנו ללכת ברחובות הראשיים, כדי לא להסתבך ברחובותיה הצרים של שכונת הפלאקה, הנמצאת למרגלות האקרופוליס. כך הקפנו את האקרופוליס מצידו הדרומי, ולבסוף נכנסנו אליו דרך הכניסה הראשית - שער בֶּלֶה, הנמצאת בחלקו המערבי של האתר.
במפה הבאה מסומן (בערך) המסלול שלנו ביום הראשון עם האתרים העיקריים בהם ביקרנו:

(1) = כיכר סינטגמה ;  (2) = האקרופוליס ; (3) = מוזיאון האקרופוליס החדש ; (4) = שכונת הפלאקה, בה מסומן נתיב כללי. בפועל הסתובבנו הלוך ושוב ברחובותיה פעמים רבות במהלך הטיול.

האקרופוליס

הבנייה באקרופוליס החלה בתקופה הארכאית של יוון העתיקה, בין המאות השמינית לחמישית לפני הספירה. עם זאת, ישנן עדויות להתיישבות מוקדמת יותר באותה עיר עליונה של אתונה. בתקופת יוון הקלאסית, החל מהמאה החמישית לפני הספירה, נבנו המבנים המפורסמים של האקרופוליס - ביניהם מקדש הפרתנון. מקדשי האקרופוליס נשמרו יחסית היטב במרוצת השנים - עד לתקופת העת החדשה. מאז אירעו בזיזות באתריה של העיר העליונה ופיצוץ של מחסן חומרי נפץ פגע קשות בפרתנון (שעד היום נמצא תחת עבודות שחזור).
עם כניסתנו לאתר, פנינו תחילה לצפייה באוֹדֵיאוֹן של הוֹרְדוּס אַטִיקוּס (Odeon of Herodes Atticus) - תיאטרון אבן שנבנה בשנת 161 לפנה"ס על ידי הורודס אטיקוס כמחווה לאשתו. כיום התיאטרון המשוחזר משמש להופעות חיות תחת כיפת השמיים.

האודיאון של הרודס אטיקוס
כדי להגיע אל הפרתנון, היינו צריכים לעבור תחילה בשער בשם פְּרוֹפִּילֵאָה (Propylaea, Προπύλαι), הסמוך למקדש אַתֵנָה נִיקֶה (Temple of Athena Nike, Ναός Αθηνάς Νίκης). הפרופילאה נבנתה במאה ה-5 לפנה"ס כשער הכניסה לאקרופוליס. היא ניזוקה מאוד בפיצוץ תחמושת במאה ה-17, ובעת ביקורנו, חלקים רבים שלה היו בעבודות שיקום ומכוסים פיגומים.
מקדש אתנה ניקה  נבנה כמקדש קטן לאלה אתנה, והוא ניצב על מצוק קטן בגבעה היוצרת את האקרופוליס. זהו מקדש קטן יחסית, שמרבית פסליו ותבליטיו הועברו בשנים האחרונות אל המוזיאון החדש, הנמצא למרגלותיה הדרומיות של האקרופוליס.

מקדש אתנה ניקה
והנה הגיע הדובדבן שבקפצת של האקרופוליס - הפַּרְתֵנוֹן (Parthenon, Παρθενώνας). זהו ללא ספק, לא רק המבנה המפורסם ביותר באקרופוליס, אלא ביוון כולה. התרגשתי לראות את המקדש הזה, שעד כה ראיתי רק את תמונותיו. הוא נבנה במאה החמישית לפנה"ס עבור האלה אתנה. במהלך מאות השנים שחלפו מאז בנייתו, הפרתנון שימש גם ככנסיה ואחר כך כמסגד וכמחסן חומרי נפץ של האימפריה העות'מנית. בשנת 1687 פגע במחסן חומרי הנפץ פגז וונציאני, וגרם להרס גדול במבנה. עבודות השיקום בו כמעט ואינן נגמרות, וקשה להשיג תמונה של הפרתנון בלי הפיגומים והמנופים שבתוכו.
הגמלונים, אותם מבנים משולשים שבצידי הפרתנון, נהרסו ברובם ; אך בחלקיהם החשופים ניתן לזהות פה-ושם פסלים ששרדו את הפיצוץ (למשל ראש של סוס). שחזורים של הגמלונים נמצאים במוזיאון החדש.
כיום הסיכון הגדול שעומד בפני הפרתנון הוא דווקא סביבתי - זיהום האוויר הכבד האתונה והגשם החומצי, שיורד מדי פעם בעיר, מסכנים את יסודותיו של המבנה ואת האבן המרכיבה אותו.

הפרתנון בשיפוצים ושחזורים
ראש של סוס, ששרד באחד מגמלוני הפרתנון
המבנה הבולט, שנמצא ממול לפרתנון, הוא האֶרֶֶכְתֵיאוֹן (Erechtheion, Ἐρέχθειον). זהו מקדש שהוקדש לאלים אתנה ופוסידון (אל הים) ונקרא על שם המלך היווני אֶרֶכְתַאוֹס.
הארכתיאון מפורסם בשש הקַרִיאַטִידוֹת שלו - עמודים המעוצבים בצורת נשים (Caryatids). הקריאטדות הנמצאות היום באקרופוליס הן שחזורים בלבד. הראשונה נלקחה מיוון על ידי לורד בריטי, ואחר כך נתרמה למוזיאון הבריטי - שם היא מוצגת עד היום. חמש הקריאטידות הנוספות מוצגות במוזיאון האקרופוליס החדש. אמנם מוזר להסתכל באתר עצמו על העתקים, אך יש לזכור שהעברת הקריאטידות למוזיאונים תציל אותם מפגעי זיהום האוויר של אתונה.
הקפנו את הארכתיאון כדי לראות אותו מכל צדדיו. בצידו הצפוני נמצא עץ זית, שלפי המיתולוגיה - צמח כאשר האלה אתנה הכתה את הסלע עם חניתה במסגרת תחרות עם פוסידון.

הארכתיאון
הקריאטידות
עץ הזית
הלכנו עד לקצהה המזרחי של האקרופוליס כדי לתצפת על העיר. ניצב שם דגל גדול של יוון המודרנית, ומכאן אפשר לראות חלקים גדולים של אתונה. גובהה של האקרופוליס הוא כ-150 מטרים מעל פני הים, אך היא עדיין אינה הנקודה הגבוהה ביותר במישור בו שוכנת אתונה: גבעת לִיקַאבִיטוּס הרמה עמדה ממש מולנו ; היום לא נספיק לבקר בגבעה, ואנו מתכננים לבקר בה ביומנו האחרון בעיר.

דגל יוון
הפרתנון מעמדת התצפית
אמא, אני והפרתנון

הביקור באקרופוליס כמעט והסתיים. חזרנו מעט על עקבותינו כדי למצוא את הנקודה ממנה אפשר לרדת לחלקו התחתון של האתר. הקפנו את צידו האחורי של הפרתנון, עברנו שוב ליד מקדש אתנה ניקה ומצאנו את שביל הירידה. הליכה קצרה הביאה אותנו עד תיאטרון דיוניסוס.
תיאטרון דְּיוֹנִיסוּס (Theatre of Dionysus), כמו האודיאון של של הורדוס אטיקוס, נמצא על הצלע הדרומית של האקרופוליס. בניגוד לאודיאון, התיאטרון אינו משוחזר היטב ואינו משמש לאירוח הופעות כיום. הוא נבנה בסביבות המאה הרביעית לפנה"ס, וסביבו נמצאות קשתות של מושבים עשויים שיש.

מבט על תיאטרון דיוניסוס מהאקרופוליס. מאחוריו בתמונה (דרומית לו) נמצא המבנה המודרני של המוזיאון החדש.
פסל של סאטיר, המעטר את במת התיאטרון
תיאטרון דיוניסוס

מוזיאון האקרופוליס

יצאנו מהיציאה הדרומית של האקרופוליס אל הרחוב המפריד בינה לבין מוזיאון האקרופוליס החדש, שנפתח ב-2009 (Acropolis Museum, Μουσείο Ακρόπολης). המוזיאון הזה נועד להחליף את המוזיאון הישן, שהיה ממוקם על האקרופוליס עצמה וגרם נזקים גדולים לעיר העליונה. הכניסה למוזיאון החדש הינה בתשלום נוסף, ואינה כלולה בכרטיס הכניסה למתחם האקרופוליס ; כמו כן - אסור לצלם בתוכו.
בעת בניית המוזיאון התגלתה עיר רומית עתיקה במקום בו היו אמורים לעמוד יסודות המבנה החדש. הפתרון שנמצא הוא בניית רצפה שקופה במבואה של המוזיאון, כך שעדיין ניתן לראות את שרידיה של העיר הרומית בין היסודות.
המוזיאון עצמו מכיל אינספור פסלים וממצאים מגבעת האקרופוליס - בין היתר את הגמלונים של הפרתנון ואת הקריאטידות של הארכתאון.

יסודות העיר העתיקה מתחת למוזיאון האקרופוליס

שכונת פלאקה

את הדרך חזרה למלון עשינו דרך שכונת הפְּלַאקָה (Πλάκα, Plaka), הנמצאת צפונית-מזרחית לאקרופוליס. זוהי השכונה ההיסטורית של אתונה, ורחובותיה הצרים מלאים בכנסיות, מסעדות והמוני חנויות מזכרות לתיירים.
היינו מעט עייפים, אז סיירנו בפלאקה בזריזות והבטחנו לעצמנו לשוב אליה בימים הבאים שלנו בעיר. חצינו את השכונה וחזרנו אל המלון שלנו ליד כיכר סינטגמה. מכיוון והיינו ערים כבר מאמצע הלילה, העדפנו לישון שנת-אחר-הצהריים קצרה לפני שנצא שוב אל העיר.

רחוב טיפוסי בפלאקה

חילוף משמרות לילי

בערב יצאנו לסיבוב נוסף בפלאקה להיכרות יותר מעמיקה ולקניית מזכרות. חיפשנו גם מקום לאכול את ארוחת הערב, אבל למעשה לא היינו כל כך רעבים. בסופו של דבר מצאנו בית קפה קטן לא רחוק מכיכר סינטגמה ואכלנו כמה עוגיות עם תה.
כשעמדנו לסיים את סיור הערב, נזכרתי שבכל שעה עגולה יש חילופי משמר ליד קבר החייל האלמוני בכיכר סינטגמה. מיהרנו כדי לחזות בחילוף המשמר של השעה שמונה בערב. החיילים השומרים על הקבר הם חיילי המשמר הנשיאותי הנקראים "אֶבְזוֹנִים" (Evzones, Εύζωνες). הם לבושים בלבוש ייחודי, שמשתנה לפי עונות השנה, אבל תמיד כולל גרביונים לבנים ונעלי-פונפון. אחד מתנאי הקבלה ליחידת האבזונים הוא גובה - כולם חייבים להיות בגובה של 1.86 מטרים לפחות.
עמדנו מספר דקות מתחת לפרלמנט של יוון - הפרלמנט ההֶלֶנִי (Hellenic Parliament, Βουλή των Ελλήνων - מכונה גם "ווּלִי"), שניצב מעל קבר החייל האלמוני וחולש על כיכר סינטגמה. חילופי המשמר ארכו כמה דקות ; מאד אהבנו את המדים הייחודיים ואת צורת הצעידה המוזרה של האבזונים, הכוללת הנפת רגל באוויר כמעט עד גובה המותניים.
היום הראשון באתונה היה נפלא, אבל נשארו עוד אתרים רבים שטרם ביקרנו בהם - ואותם נראה בימים הקרובים.