יום שני, 27 במרץ 2017

יעדים: הטריטוריות הניו-זילנדיות


זהו הפרק השני בפינת "יעדים" בבלוג שלי.
לפרק הקודם: הטריטוריות היווניות
-----
בפרק זה אסקור את הטריטוריות השייכות לניו-זילנד: ניו-זילנד, איי צ'טהאם, טוקלאו, איי קוק וניואי. לא אכלול כאן את הטריטוריה האנטארקטית עליה ניו-זילנד דורשת בעלות. לניו-זילנד יש גם בעלות על איים נוספים באוקיאנוס השקט, אך איים אלו לא נכנסו לרשימת ה-TCC כי הם אינם מיושבים באופן קבע.
אני ביקרתי בניו-זילנד בשנת 2010 וטיילתי באי הצפוני ובאי הדרומי.

ניו זילנד

ניו-זילנד (New Zealand) היא פינתו הדרום מערבית של "המשולש הפולינזי". מדינת האיים יושבה לראשונה על ידי שבטים מאורים, שקראו לה בשפתם "ארץ הענן הלבן הארוך" (אַאוֹטֶאַרוֹאָה, Aotearoa) האדם הלבן הראשון שתיעד את ניו זילנד היה אייבל טסמן ההולנדי בשנת 1642. במהלך המאה ה-19 הבריטים כבשו את ניו-זילנד תוך כדי מלחמה במאורים, חתימת הסכם שלום עם חלק משבטי המאורים ולבסוף יצירת מלחמה בין שבטי המאורים. בתחילת המאה ה-20 קיבלה ניו-זילנד עצמאות מבריטניה, אך נשארה חלק מחבר העמים הבריטי ולמעשה בראש המדינה עומד/ת עד היום המונרך הבריטי - אליזבת' השנייה בימים אלו.
ניו-זילנד כוללת שלושה איים עיקריים ועוד המוני איים ואיונים סביב חופיה. שלושת האיים העיקריים הם:
  1. האי הצפוני - או בשפת המאורים: Te Ika-a-Māui - "הדג של מאווי". לפי המיתולוגיה המאורית, זהו הדג הענק שהאל-למחצה מאווי דג מסירתו. האי הצפוני הוא האי המאוכלס ביותר של ניו-זילנד: מעל 75% מאוכלוסיית ניו-זילנד גרה בו וכן נמצאות כאן העיר הגדולה - אוקלנד ובירת המדינה - וולינגטון.
  2. האי הדרומי - או בשפת המאורים: Te Waka a Māui - "סירתו של מאווי". לפי המיתולוגיה המאורית זוהי הסירה ממנה דג מאווי את האי הצפוני מהים. האי הדרומי גדול מהצפוני בשטחו, אך מספר התושבים בו נמוך פי שלושה. העיר הגדולה כאן היא כרייסטצ'רץ'.
  3. האי סטיוארט (Stewart Island) - או בשפת המאורים: Te Punga o Te Waka a Maui - "העוגן של סירתו של מאווי" לפי תפקידו באותו סיפור מיתולוגי. אוכלוסיית האי מונה כמה מאות אנשים בלבד והתיירות אליו פחותה בהשוואה לשני האיים האחרים.
מפה מתוך Google Maps עליה סימנתי את הטריטוריות הניו-זילנדיות: (1) - ניו-זילנד הכוללת את (A) - האי הצפוני, (B) - האי הדרומי ו-(C) - האי סטיוארט. (2) - איי צ'טהאם, (3) - ניואי, (4) - איי קוק ו-(5) - טוקלאו.

איי צ'טהאם

ארכיפלג איי צֶ'טְהָאם (Chatham Islands) שייך רשמית לניו-זילנד, אך נחשב כאן לטריטוריה נפרדת בשל מרחקו הגדול משלושת האיים המרכזיים. הארכיפלג כולל עשרה איים הנמצאים כ-650 ק"מ מזרחית לניו-זילנד. רק שני האיים הגדולים - צ'טהאם ופּיט - הם מיושבים וגודל האוכלוסייה בהם מגיע לכ-600 איש. מקבץ האיונים - "הארבעים וארבעה" (The Forty Fours) מהווים באופן רשמי את הנקודה המזרחית ביותר במדינת ניו-זילנד. 

ניואי

האי הפולינזי הקטנטן הזה מאוכלס בכ-1600 תושבים בלבד, אך נחשב כטריטוריה אוטונומית. במשך שנים רבות נְיוּאִי (Niue) היה תחת שלטון האימפריה הבריטית, אך בשנת 1901 הוא הועבר לשליטתה של ניו-זילנד. ניואי ממוקם כ-2400 ק"מ צפונית-מזרחית לניו-זילנד וקרוב יותר (לפחות במושגים של האוקיאנוס השקט...) לטריטוריה ניו-זילנדית אחרת: איי קוק. 

איי קוק

איי קוּק (Cook Islands) - התגלו לעולם המערבי ע"י קפטן ג'יימס קוק, ואף נקראו על שמו. בדומה לניואי, גם איי קוק הועברו לשליטת ניו-זילנד בשנת 1901 ואף קיבלו סוג-של-עצמאות מניו-זילנד בשנת 1965. המשטר הפנימי באיי קוק מנוהל ע"י התושבים אך יחסי החוץ מנוהלים ע"י ניו-זילנד. כיום חיים באיים כ-10,000 תושבים, כשתיירות חוץ היא אחד ממקורות ההכנסה העיקריים שלהם.

טוקלאו

הטריטוריה האחרונה של ניו-זילנד היא ארכיפלג טוֹקֶלַאוּ (Tokelau) המורכב משלושה אטולים קטנים. טוקלאו עברה לריבונותה של ניו-זילנד בשנת 1948 אך בניגוד לניואי ולאיי קוק, ארכיפלג זה לא זכה לעצמאות פנימית נרחבת. ל-1400 תושבי האיים עדיין אין שלטון עצמאי ובמשאלי עם הם בחרו להישאר תחת פיקוח מלא של ניו-זילנד. טוקלאו הקטנטנה היא מובילה בעולם בשימוש באנרגיה נקייה: 100% מייצור החשמל בא מגיע מאנרגיה סולארית. השפה הטוקלאית זכתה גם במעט פרסום בינלאומי בסרט "מואנה" (דיסני, 2016). חלק מהשירים בסרט כוללים קטעים בשפה זו.
טוקלאו נחשבת כאחת מהטריטוריות, שהכי מסובך להגיע אליהן. אין באיים שדה תעופה וההגעה לכאן מתבצעת בשייט בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה