יום שבת, 11 בנובמבר 2017

(3) אפריקה הדרומית: יום בדרבן

22.10.2017

מזכרות ומסגד

את הימים הקרובים של הטיול תכננתי להעביר בדרבן ; הכנס שבזכותו הגעתי אל העיר, תוכנן להיפתח היום בערב ולהימשך בשלושת הימים הבאים, אחרת אין סיכוי שהייתי נשאר בדרבן לזמן רב כל-כך. דרבן (Durban) היא העיר השלישית בגודלה בדרום אפריקה והגדולה ביותר בפרובינציית קוואזולו-נטאל. אפשר למעשה להכתיר אותה כעיר הגדולה של שבט הזוּלוּ, והמטרופולין בו היא נמצאת נקרא בשפתם eThekwini. בנוסף לשבט הזולו, בדרבן נמצאת אוכולוסיה גדולה מרקע הודי.
למרות גודלה וחשיבותה הכלכלית של דרבן, לא מצאתי את העיר כמרתקת מספיק מבחינה תיירותית. בבוקר הפנוי שהיה לי היום, תכננתי לבקר בחלק מהאטרקציות הבודדות של העיר. רציתי ללכת ברגל עד התחנה הראשונה שלנו - שוק רחוב ויקטוריה (Victoria St. Market), אבל ג'יימס הבהיר לי כי דרבן מסוכנת לשיטוט רגלי גם באור יום. הזמנו נהג אוּבּר אל המלון, והוא היה צריך לנווט בין רחובות חסומים עקב מירוץ אופניים, שנערך היום בעיר. כשהגענו קרוב אל שוק רחוב ויקטוריה הנהג הסתובב אלי ואמר לי להכניס את המצלמה שלי לתיק ולא לתלות אותה מהחגורה. הודתי לו על העצה, והוא חזר והדגיש שעלי לעשות את זה בתוך הרכב עוד לפני שאצא אל הרחוב... זה לא ממש הרגיע אותי.
בשעה מוקדמת כזו השוק היה כמעט ריק מתיירים, והיינו בבירור הלבנים היחידים פה. המזכרות בשוק עצמו הן מאד זולות והמחיר נתון למיקוח. קניתי כמה מתנות מסורתיות של הזולו (מחרוזות ועגילי חרוזים) ואז נכנסתי לחנות מסכות אפריקאיות. בטיול הקודם הצטערתי על כך שלא קניתי מסכה אפריקאית, ולכן הפעם החלטתי שאני קונה אחת. אחרי מיקוח קצר וירידה של שליש מהמחיר, יצאתי עם מסכה בסגנון שבט מקונגו.

מסכות אפריקאיות בשוק רחוב ויקטוריה
יצאנו בחזרה אל הרחוב - וגם כאן היינו הלבנים היחידים. הלכנו מרחק קצר עד מסגד ג'וּמָה (Juma mosque, جمعة مسجد) שהוא אחד מהמסגדים הגדולים ביותר בחצי הכדור הדרומי. חזיתו הלבנה של המסגד והכיפות הזהובות שלו שולטים על הצומת הסמוך. לא יכולנו לבקר במסגד היום, ובכל מקרה הכניסה אליו לסיור היא רק בתיאום מראש. מכאן ג'יימס הזמין לנו אוּבּר אל חלק יותר בטוח של העיר. מירוץ האופניים לא עמד לעשות לנו חיים קלים היום: היינו צריכים ללכת כמה רחובות עד שמצאנו את נהג האובר שלנו. המחסור בבטחון אישי פה מורגש לחלוטין: ההליכה הקצרה הזכירה לי את הסיור הרגלי הקצר שלי בבולאוויו (זימבבואה) בטיול הקודם. מדהים איך שבמרחק קצר כל-כך ממלון ההילטון נמצאים רחובות של מדינת עולם שלישי.

מסגד ג'ומה
ברחובות דרבן

העולם הימי של אושאקה

האיזור הבטוח היחיד של דרבן הוא רצועת החוף שלה, וגם זה לא תמיד. קרוב לקצהה הדרומי של רצועת החוף - באיזור הנקרא "The Point" נמצא מרכז מסחרי גדול. כאן גם נמצאת האטרקציה המפורסמת של דרבן: "העולם הימי של אוּשַׁאקָה" (uShaka Marine World). זהו מתחם אקווריום גדול, שרובו תת-קרקעי, ובו ניתן לפגוש מגוון גדול של יצורים ימיים. בנוסף נמצא כאן פארק מים בשם Wet 'n' Wild ואפשר לרכוש כניסה משולבת לפארק ולאקווריום. אנחנו בחרנו לבקר רק באקווריום.
עוד לפני הכניסה למתחם האקווריום, הסתובבנו מעט במרכז המסחרי והספקנו לראות תהלוכה והופעה של להקה מקומית. מחירי המזכרות פה היו כפולים ואף יותר לעומת אלה שבשוק רחוב ויקטוריה.
אני לא חובב גדול של אקווריומים ; בקייפטאון אפילו בחרתי לוותר על הביקור באקווריום-שני-האוקינוסים. ג'יימס מאד רצה לבקר כאן, ועבורי זה היה מפלט מצוין מהשמש. עברנו בין תצוגות ענק של כרישים לתצוגות קטנות יותר של דגים, סוסוני-ים ומדוזות. כשיצאנו מהמתחם התת-קרקעי הלכנו לבקר את הפינגווינים. אני מוכרח להודות שהם לא ממש הלהיבו אותי, בייחוד אחרי שראיתי פינגווינים דומים בטבע.

הכניסה לעולם הימי של אושאקה
משתעשע עם סרטנים
ג'יימס פוגש כריש

לאורך חוף האוקינוס

זה היה יום מצוין למי שאוהב ללכת לים, אבל זה לא היה בתכניות שלנו. יצאנו ממתחם האקווריום והלכנו לאורך חוף האוקינוס ההודי לכיוון צפון. מולנו נפרש קו הרקיע היפה של דרבן. הלכנו מעט בטיילת עד שזה די מיצה את עצמו והגיע זמננו למצוא ארוחת צהריים ולהתכונן לכנס. תפסנו אובר בחזרה אל המלון שלנו.

דרבן: העיר והחוף
בטיילת של דרבן

כנס בדרבן

עוד לפני שנכנסנו אל המלון, קפצתי למרכז הכנסים הבינלאומי הסמוך (International Convention Center, Durban ICC). כדי לאשר את השתתפותי בכנס ולאסוף את תג הכניסה שלי להרצאות ולתצוגה.
אחרי מנוחה קצרה בחדר יצאתי לטקס הפתיחה של הכנס, שעסק במעבדנות רפואית (שזה תחום העיסוק שלי בזמן שאני לא מטייל). הרצאת הפתיחה הייתה מרתקת, ואחריה המשכתי עם שאר האורחים לאכול מהכיבוד הקל ולהנות ממופע קצר של להקה אפריקאית. לאחר הטקס שבתי אל המלון. ג'יימס חזר מעט אחריי ; הוא יצא להיפגש עם חבר מדרבן, שאיתו כבר קבענו ביחד את ארוחת הערב למחר.
יחסית לבוקר הפנוי הקצר שהיה לי בדרבן, הספקתי לראות את רוב מה שתכננתי. רק דבר אחד עוד טרם הספקתי לעשות: לטבול את הרגליים באוקינוס ההודי, אבל בשביל זה יש את הימים הבאים.